شنبه 8 اردیبهشت 1403  
بيشتر
پژوهشی و کارافرینی
1402/7/10 دوشنبه
با حضور دکتر قدیر نظامی رئیس کمیسیون امنیتی،سیاسی و دفاعی مجمع تشخیص مصلحت نظام
برگزاری اولین همایش علمی مربوط به دومین کنگره هشت هزار شهید استان همدان

.

اولین همایش ملی مربوط به دومین کنگره هشت هزار شهید استان همدان با حضور مسئولین استانی، پژوهشگران و نویسندگان از سراسر کشور به صورت یک روزه در ۹ مهرماه در سالن همایش دانشگاه علوم پزشکی برگزار گردید. 

به گزارش روابط عمومی دانشگاه پیام نور استان همدان،علی‌حسین محمدظاهری صبح امروز در نخستین همایش علمی کنگره ۸ هزار شهید استان همدان با گرامیداشت هفته وحدت و هفته دفاع مقدس اظهار کرد: حرکت در مسیر شهدا باید همواره در باطن زندگی فردی و اجتماعی ما جاری و ساری باشد.
وی تلاش و پژوهش در مسیری که شهدا جان خود را برای آن گذاشتند را بسیار ارزشمند دانست و با اشاره به مصداق‌هایی از ایثارگری شهدا و جانبازان در دوران دفاع مقدس خواستار ترویج این دیدگاه در جامعه شد.
رئیس دانشگاه پیام نور استان همدان اقدامات برگزارکنندگان این همایش را قطره ای کوچک در برابر دریای بیکران رشادت‌های رزمندگان اسلام خواند و افزود: امیدوارم خداوند متعال ما را رهروان واقعی راه شهدا قرار دهد.

🔸اعظم خطیبی دبیر علمی همایش در این همایش گفت: مقالات همایش علمی دومین کنگره ۸۰۰۰ شهید استان همدان شامل پنج محور دفاع مقدس و اثرگذاری بر مدیریت و اهداف مدیریتی، نقش‌آفرینی اقشار مختلف در فرهنگ‌ ایثار و شهادت، جایگاه شهدا در دور دوم انقلاب و اثرگذاری شهدا و فرهنگ ایثار و شهادت در فرهنگ، هنر و ادبیات بوده‌ که نویسندگان بر اساس توانمندی‌های خود در این محورها قلم‌فرسایی کردند.
وی از ثبت ۲۵۳ مقاله علمی در این کنگره خبر داد و گفت: ۲۱۳ اثر قابلیت بررسی وجود داشت که ۸۶ مورد ضمن ارزشمندی دارای معیارهای ساختار علمی نبوده است و یادآور شد: ۲۱ داور در حوزه‌های مختلف با رتبه‌های علمی استادیاری و دانشیاری مقالات را صبورانه و بر اساس معیارهای مورد نظر بررسی کردند.
🔸سردار مظاهر مجیدی پیش از ظهر امروز در نخستین همایش علمی کنگره ۸ هزار شهید استان برگزاری برنامه‌‌های ترویجی و تبلیغی در راستای فرهنگ‌سازی گفتمان دفاع مقدس در جامعه را یک اصل دانست و افزود: برنامه‌های خوبی در این راستا برگزار شده که قدردان دست‌اندرکاران این امر مهم هستیم.
وی گفت: شهدای بزرگوار و گرانقدر کشور به ویژه شهدای استان همدان رسالت بزرگی را بر دوش همه ما گذاشتند که بتوانیم فرهنگ ایثار شهادت را به نسل امروز منتقل کنیم.
فرمانده سپاه انصارالحسین(ع) استان همدان تلاش‌های انجام شده در راستای برگزاری این کنگره را از مصادیق کار برای رضای خدا دانست و افزود: مطالعه زندگی‌نامه و خاطرات ۸ هزار شهید بهترین شیوه آموزش علمی برای برخورداری از یک زندگی معنوی و در راستای سبک زندگی سالم است.
🔸سردار قدیر نظامی ظهر امروز در همایش علمی کنگره ۸ هزار شهید استان همدان  حاضران در این مراسم را افرادی اهل علم، تحقیق، پژوهش، فکر و اندیشه و مجهز به تفکر جهادی، حامی و سرباز و مجاهد راه دفاع از نظام جمهوری اسلامی دانست و از همه افراد برای سازماندهی و اجرای کنگره شهدا قدردانی کرد.
وی با بیان اینکه امیدواریم تاثیرات ماندگار این کنگره را در ترویج فرهنگ دفاع، ایثار و شهادت شاهد باشیم در ادامه از حضور دانشگاهیان استان، نویسندگان، مولفان و محققان ارائه‌دهندگان مقاله در اولین نشست علمی در دومین کنگره ۸۰۰۰ شهید تشکر کرد.
رئیس کمیسیون سیاسی دفاعی و امنیتی مجمع تشخیص مصلحت نظام نگاه علمی به دفاع مقدس را ابتکاری ارزشمند عنوان کرد و گفت: نگاه به ابعاد نظامی دفاع مقدس بیش از بقیه موارد مورد توجه بوده اگرچه پژوهش‌ها، نوشته‌ها و خاطراتی که تاکنون تدوین و منتشرشده نسبت به عظمت این پدیده هنوز ناکافی است چراکه دفاع مقدس از زوایای مختلف با نگاه جامعه‌شناسانه، روانشناسانه و علوم مختلف می‌توان بررسی کرد.
وی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری که دفاع مقدس را گنجینه‌ای تمام‌نشدنی می‌دانند، گفت: الگوهای تجربه شده در دفاع مقدس برای اولین بار مورد توجه قرار گرفت به لحاظ تاریخی، جامعه‌شناختی، روانشناختی، سیاسی و نظامی و دفاع و در ابعاد مختلف قابل قابل بررسی است رساله‌ها و پایان‌نامه‌های علمی متعددی در عرصه دفاع مقدس می‌تواند مورد توجه قرار بگیرد.
از حواشی این همایش یک روزه، رونمایی از کتاب (بهشت کبوتر میخواهد) از رمان های خواندنی دفاع مقدس با نویسندگی مونا اسکندری، تجلیل از خانواده‌های معظم شهیدان شکرائیان و احمدی از شهدای علمی و پس بخش پایانی تجلیل از پژوهشگران برتر در بخش سخنرانی و پوستر به شرح زیر بود: 
🔹در بخش سخنرانی:دکتر نصراله عرفانی- دکتر سعید شریفی رهنمو -دکتر صدیقه السادات میرزاپور آل هاشم
🔹در بخش پوستر:مریم کیانی و همکاران معصومه کیانی،زهرا کیانی_ لیلا توکلی صالح و همکار سمیرا گمار- زهرا پیرحیاتی و همکار اکرم گودرزیان فرد

 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ
بيشتر